26 kwietnia 2021. YouTube zablokował kanały 112, NewsOne i ZIK do oglądania w Ukrainie.

Od sobotniego poranka, gdy próbowano wyświetlić na YouTube treści „112 Ukraina”, platforma podaje komunikat:  „Film jest niedostępny. Ta treść nie jest dostępna w domenie tego kraju z powodu skargi na nielegalne treści ze strony rządu.”

W miejscu programu NewsOne pojawił się na YouTube inny program.

Na kanale ZIK na YouTube pojawiła się plansza : „Ten kanał nie jest dostępny w Twoim kraju”.

Przypomnijmy, że  2 lutego prezydent Wołodymyr Zełenski wdrożył  decyzję Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy o zastosowaniu osobistych, specjalnych sankcji gospodarczych  wobec deputowanego Rady Najwyższej Tarasa Kozaka i jego firm – w tym kanałów tv 112 Ukraina, NewsOne i ZIK. Te programy przestały być dostępne na platformach telewizyjnych w Ukrainie, materiały emitowano jednak na YouTube.

Ołeksandr Tkaczenko, minister kultury i polityki informacyjnej tak skomentował na Telegramie decyzję YouTube:

„To ważny krok w kierunku uznania przez społeczność światową walki Ukrainy z informacyjnym wpływem państwa- agresora. Jestem wdzięczny specjalistom platformy YouTube, którzy zwrócili uwagę na nasz apel i decyzję Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy w sprawie kanałów telewizyjnych, które stanowiły zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego Ukrainy. Nie są to przecież media ani zwykły nadawca, ale część rosyjskiej wojny propagandowej przeciwko Ukrainie.”

W niedzielę wieczorem na YouTube był program kanału Перший Незалежний-  Pershy Nezalezhny, utworzonego w lutym przez zespoły trzech zablokowanych kanałów.

  • Taras Kozak należy od Opozycyjnej Platformy Za Życie – partii określanej jako prorosyjska. Liderem Platformy jest Wiktor Medwedczuk, kum prezydenta Rosji Władimira Putina. Powszechnie uważa się, że to Medweczuk jest rzeczywistym właścicielem zablokowanych kanałów.

(Red.)